The Cool People :)

Sabtu, 1 September 2012

Happy Independence Day :)

haii guys! assalamualaikum dan salam kemerdekaan buat yang ke lima puluh lima tahun .. :) aku rasa masih belum terlambat untuk aku buat entri mengenai HARI KEMERDEKAAN .. Actually, aku sekarang sedang diserang batuk dan selsema.. menaip sambil menyedut hinggush2 hijau .. haha .. *kotor ... ciss! korang macam tak pernah buat pulak kan ..
first of all aku nak ucap rasa syukur kerana di dalam usia 17 tahun ini aku tidak pernah mendengar letupan bom,mampu menghirup udara segar hasil kemerdekaan dan mampu mengecapi nikmat keamanan,keseronokkan dan kebahagian bersama rakyat malaysia pasca merdeka .. alhamdullillah .. terima kasih Ya Allah .. aku bersyukur dengan nikmat mu ini .. so guys, korang celebrate tak hari 31 0gos semalam?or korang habis kan masa korang dengan hanya membongkang di dalam rumah? :P .. tak kesah lahh kan celebrate ke tak, but apa yang dikesahkan adalah adakah kita bangga dan menghargai pejuang-pejuang tanah air yang berpulun-pulun gila hamster untuk dapatkan "kemerdekaan" .. erti kemerdekaan bagi aku adalah berkait rapat dengan perihal kebebasan.. kalau cerita pasal Malaysia, dah tentulah bebas dari cengkaman ,kurungan dan naungan penjajah ..bermula pada tanggal 31 ogos negara kita mampu berdiri sendiri tanpa bantuan penjajah lagi .. as we know bukan senangkan nak menjadikan tanah melayu a.k.a malaysia sebagai sebuah negara yang merdeka ..actually,apa yang aku belajar dalam subjek sejarah tingkatan 5, hari merdeka sama tarikh dengan hari penubuhan malaysia( yang kita duk sambut pada  16 september tuu) tapi disebabkan oleh setiausaha agung PBB pada masa itu iaitu U Thant lambat menyiapkan laporan dari PBB serta ada tentangan dari Filipina dan Indonesia so tarikh pembentukan malaysia yang asalnya pada 31 ogos terpaksa ditunda pada 16 september 1963 .. Haa.. tu laa ceritanya.. so, dapat lahh rakyat malaysia cuti 2 kali ye .. cuti pada 31 ogos ( merdeka) n cuti pada 16 september ( hari malaysia)... see, semua yang allah buat ada hikmahnya kan.. hee~ so, the conclusion about this entry aku nak melafazkan rasa syukur yang berbilion banyaknya terhadap kemerdekaan yang kita kecapi hari ini.. terima kasih kepada para pejuang yang sanggup berjuang demi mendapatkan kemerdekaan untuk kita pada hari ini .. al fatihah buat pejuang-pejuang negara kita ..even kita merdeka pon, kita perlu ingat .. mentaliti kita masih dijajah oleh penjajah di luar sana .. so, beringat-ingat dan berwaspada lah yer .. semoga keamanan pada hari ini mampu dikecapi oleh anak - anak kita pada hari esok ..what  "anak - anak kita"?? k,fine.. anak -anak korang ..bye! .. =="

thanks for reading!