The Cool People :)

Selasa, 19 Mac 2013

Perginya seorang "budak comel dan pintar " :(

Assalamualaikum semua ..


Allah nak uji kita sekejap je kan ? kadang-kadang bila fikir balik , nikmat yang Allah bagi pinjam sekelip mata je Allah boleh tarik balik .. Allahuakhbar .. Allah maha besar .. kuasa yang Allah miliki tidak sesekali pon kita boleh tandingi .. Allahuakhbar .. Allah maha besar ..Ujian Allah kadangkala bukan untuk menyusah serta membebankan diri setiap hambaNya .. Namun itu semua sebagai tanda kasih dan sayangNya dia kepada kita .. yelaa , fitrah manusia selalu alpa dan lupa .. leka dan hanyut .. kadang kala juga , apa yang kita rasa betul ,tapi salah di mata allah .. dan apa yang kita rasa salah tapi betul disisi Allah .. :'(


semalam waktu solat zohor .. syam terlelap .. sementara tunggu adik - adik yang lain balik sekolah .. so bila rumah sunyi syam secara immediatelynya akan berasa mengantuk .. lagipon kerja rumah semua dah selesai buat ..


out of the blue .. syam rasa ada orang kejut syam .. sambil bunyi suara teresak-esak .. "Kak Syam .. Kak Syam .. bakiss dah takde ...."(kata Kak shu *my lil sister sambil meraung menangis) ..

Syam dalam keadaan yang tersangat "blur" .. "Bakis? Bakis mana ? " .. tanya syam dekat kak shu ..
"Bakis ummi laaa kak syam .. bakis ummi .. "

Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un.Ya Allah ya tuhanku !jantung ni bagai luruh dan hampir terkeluar .. *hiperbola

depan mata ketika itu hanya nampak senyuman bakis dan lesung pipitnya sahaja .. sungguh ! syam tak percaya ! secepat itu tuhan ambil bakiss dalam hidup kami , hidup abang shahrul dan kak siti ( parents arwah bakis)

namun , siapa kita nak menghalang takdir Allah .. ajal maut itu urusan Allah .. kita di sini , di muka bumi ini hanya perlu bersedia untuk menempuhi segala kententuan yang semestinya sudah tercatat di Luh Mahfuz ..

Allah ..

sedih ? semestinya !

tabah ? perlu !

kuat ? ya ! harus !

redha ? ya ! syam redha ..

sebenarnya bakis tiada hubungan apa-apa pon dengan kami selain sedara sesama islam ..

But umi syam jaga bakis dah lama ..dari pandangan syam , umi bukan bertindak sebagai 'pengasuh' .. tapi seperti ibu bakiss sendiri .. bakis memang rapat dengan family syam .. ada masa dia akan tidur je terus kat rumah syam ni ..lagi-lagi rumah ni semua dah besar-besar .. no baby ! no budak budak-budak kecil yang minum susu botol , banyak perangai dan sebagainya .. syam punya adik bongsu pon dah besar .. 9 tahun ..


 jadi Bakis considered as "baby" dekat rumah ni selain Mimi .. * mimi pon anak pengasuh umi jugak .. muda setahun dari bakis ..  Bakis n mimi selalu bergadoh .. tapi kejap je laa .. disebabkan bakis ni tua setahun dari mimi , dia selalu jugak buli si mimi ni .. tapi taklah kejam mana pon . kalau gadoh pon gadoh manja jaa ..

kelurga bakis kemalangan pada hari ahad hari tu . dekat Bemban .. according to mama bakis punya cerita ..mereka sekeluarga nak ke Johor bahru .. rumah kakak mama bakis .. so , dalam perjalanan nak ke sana .. hujan lebat .. ayah bakis hilang kawalan masa memandu .. kereta terbalik banyak kali .. bakis yang duduk didepan dengan mamanya tercampak keluar dari kereta .. bakis meninggal dekat tempat kejadian tu jugak ..


Mama bakis cakap last permintaan bakis nak pergi rumah Ummi .. rumah kami.. nak jumpa umi kot .. yelaa umi rapat dengan dia .. dia manja dengan umi , dengan abah .. dengan kami ... tapi mama bakis taksempat nak bawa bakis datang rumah kami ...


tidak mengapa laa .. kami sekeluarga redha atas pemergiaan bakis si budak comel .. kami bersyukur kerana Allah telah hantarkan bakis dalam hidup kami sekeluarga .. Allah izinkan kami mengekspresikan kasih sayang kami terhadapnya ..Allah benarkan kami mengenali dirinya .. Allah berikan kami "ketenangan" apabila mendengar gelak tawanya  .. Walaupun itu hanya seketika dan sementara .tidak mengapa ! kami bersyukur kepada Mu Ya ALLAH  ..alhamdulillah .. terima kasih Ya Allah .. :)


walau hati ini sentiasa akan merinduinya .. syam tetap berharap agar adik bakis tenang di sana ..

semoga kak siti dan abang shahrul kuat dan tabah dalam menghadapi kehilangan anak tunggalnya ini . aminn .. inilah ujian Allah .. semoga kita terus istiqamah dan bertakwa di atas jalanNya ini .

 Amin ya rabbal alamin .. :')

ibtisam
Arwah bakis dan kak Ainn :)

ibtisam
She love to do this style *peace tangan terbalik



ibtisam
sepetang sekali bersama dia :')

ibtisam
Arwah bakis with mimi

terlalu banyak kenangan bersama arwah bakis .. arwah sangat cerdik dan cepat mesra dengan semua orang .. jarang sekali menyusahkan umi .. :')

semoga NUR QAMARINA BALQIS sentiasa tenang disana .. amin .

selamat malam .. 

thanks for reading this entry !




3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

comelnya bakis :')
takziah ea awaq.....

Tanpa Nama berkata...

allah sygkan dia.sbar ye

Tanpa Nama berkata...

sabar ye